Langs Sion en Frieswijk

Frieswijk en Sion, twee werelden in een route

Frieswijk was vroeger een landgoed, Sion een abdij. Je ziet dat nog aan alles. Statige lanen, herenhuizen midden in het bos, grachten en geen intensieve landbouw. De N348 loopt tussen Frieswijk en Sion door. Die steek je ook twee keer over. Maar die drukke verkeersader hindert helemaal niet, een netwerk van wandelmogelijkheden leidt je snel weer van de weg af. De N348 heeft wel een voordeel. Aan de Sionkant loop je in een heel andere wereld dan aan de Frieswijkkant.

Gerard's reisverslag

Je kunt deze rondwandeling op meerdere plekken beginnen. De bus stopt bij Sion, maar de auto kun je zowat overal langs de route wel kwijt. Bij Sion is een theeschenkerij en met een beetje geluk zijn de kloostertuinen open.

De route laten we beginnen bij Abdij Sion, ook omdat je dan na afloop nog wat rond kunt wandelen door de kloostertuinen, als die open zijn. Sinds kort is er een parkeerplaats, een paar honderd meter voor het klooster.

1. Loop, met rug naar de parkeerplaats, links de aanrijroute terug en neem een 100 mtr verder het opengestelde bospad rechts. Dat loop je al maar recht door, ook als je bij een open veld komt.
  2. Aan de overzijde van dat veld kom je op een bredere laan, pak aan de overzijde daarvan weer een wandelpad, buig links mee en hou later rechts aan, als je uiteindelijk maar aan een slingerend gracht-achtig water uitkomt. Die hou je aan de rechterhand. Ipv brug over de gracht, hou je links aan, een smal pad op (dicht langs de provinciale weg), bruggetje over, langs weiland. Volg voorbij dat weiland het wandelpad het bos in.
  3. Al snel op driesprong van paden links, afslag rechts negeren, en volgende driesprong rechts. Doorlopen tot T-splitsing met breder pad: links. Deze laan volgen tot provinciale weg uitkomt, rechts. Neem na een paar 100 mtr een opengesteld wandelpad in het bos aan de andere kant van de provinciale weg, dat haaks terugloopt.
  4. Volg dit pad, ook met wat links-en-rechts-afslagjes, al maar rechtdoor, tot verharde weg: Frieswijkerweg, rechtsaf. Op viersprong rechtdoor, Koesteeg. Na 100 mtr rechts: Avergoorsedijk. Kort voor harde weg, links bospad op. Tegen een wetering, rechts. Aan het eind van de wetering loop je er aan de andere terug langs.
  5. Na dikke 100 mtr rechts een pad op, weer tot aan de wetering, hier links. Steek verderop rechtsaf de wetering over en volg het pad, tot je zowel links als rechts een wetering ziet. Op de viersprong van paden links, richting verharde weg, Waterdijk. Volg die rechtsaf.
  6. Als aan de linkerhand het bos begint, negeer je het eerste pad links, maar neem je de tweede afslag wel. Dat pad slingert in een grote boog om de Waterdijk heen, uiteindelijk kom je vanzelf weer op die weg uit.Daar steek je over en pak je aan de overzijde een oprit.
  7. Na boerderij ga je achter een huis in de bocht, rechts en als je tegen een slotgracht-achtig water loopt ga je links. Pad volgen, even verderop krijg je een andere gracht aan je linker zijde. Steek de brug niet over, loop recht door. Hou de gracht aan je linker kant tot die na een bocht naar links ophoudt. De volgende gracht hou je aan je rechterhand. Volg het pad tot aan een aanlooproute voor koeien. Sla hier vóór dat koeienpad links een mensenpad op in het verlengde daarvan. Loop door tot het achtererf van een boerderij.
  8. Steek de provinciale weg over, de oprit op naar het huis aan de overkant, ná de boszoom rechts. Volg de laan met de bosrand aan je rechterhand. Op viersprong van lanen rechts. Aan het eind van deze laan links en direct weer rechts. Je loopt nu rechts van je langs puur natuur beheerde grond, een paar honderd meter verderop ga je rechtsaf (je hebt dan het bos links van je en dat natuurgebied weer rechts).
  9. Dit pad slingert een bos in en even verder kom je in een wirwar van paadjes. Hou eerst links aan en 100 mtr verder rechts. Oriënteer je ook met de plattegrond, als je uiteindelijk maar bij een breder wandelpad komt: hier links.
  10. Steek aan het eind het bruggetje over, direct rechts, even verder links het pad op, maar dan ook gelijk weer rechts, de gracht aan je rechterhand. Als het pad van de gracht af draait zoek jij de afslag links (bij de bult) die richting de brede laan Raalterweg gaat. Daar links. Loop door tot het verboden is, kort daarvoor rechts. Loop niet naar het huis, maar pak het pad links.Nu al maar doorlopen naar Abdij Sion. Als je daar bent staat rechtsaf de auto.
Categorie:Rondwandeling
Afstand:11,1 km
Moeilijkheid:licht
Route is WEL toegankelijk voor honden Route is WEL geschikt voor rolstoelen en kinderwagens