Langs Wilp en IJssel

Wilp schijnt het oudste dijkdorp van Nederland te zijn, dus moet het wel veilig zijn daar de auto te parkeren. Onder de dorpskerk aan de Kerkstraat is dubbel zo veilig. Dit is toch al een wandeling van een veilig gevoel, want je gaat over zowel de zomer- als de winterdijk van de IJssel, die je een flink deel van de route tegemoet stroomt.

1. Loop vanaf de dorpspomp langs de kerk het dorp uit, deze De Weerdseweg gaat richting de IJssel. Klim aan het eind van de weg de dijk op en pak rechtsaf het wandelpad over de dijk. Dit pad moet je almaar volgen, steeds het wandelpad kiezen over de dijk.
  2. Bij café De Kribbe ga je even van het weandelpad af, maar in de bocht na De Kribbe ga je weer links het dijkpad op. Onderweg mag je af en toe (veilig) over prikkeldraad, achter een boerenschuur klauter je wat wandelpassages over, maar je blijft het pad volgen, tot je via een draaihekje op de harde weg uit komt. Ook nu blijf je de IJssel volgen.
  3. Een heel eind verder – oriënteer je ook op het kaartje – sla je de Houtwalstraat (links) in. Pak een eindje verder rechts weer een wandelpad dat je via een opstapje bereikt.
  4. Even opletten: rechts van hek staat ‘verboden’, links van het hek heb je een overstapje met ‘opengesteld. Het is opengesteld. Dus pak dat overstapje en ga dan niet gelijk links het volgende overstapje, maar wandel rechtdoor het land in naar even verderop een hek, weer een overstapje en een bord ‘opengesteld wandelpad’.
  5. Je bent nu op Landgoed De Poll, volg dit mooie wandelpad voor, slingerend langs sloten en hagen. Je loopt dan vanzelf van weidepad naar lanenpad. De viersprong bovenop de bult sla je over. De volgende viersprong ga je rechts. Je loopt even verder langs de met rode muur en haag omzoomde moestuin van het landgoed.
  6. Op de volgende viersprong (waarvan rechtsaf verboden is) schuin rechtdoor, naar de provinciale weg: daar rechts. Gelukkig loopt daar een wandelpad onderlangs. Als dat pad bij hectometerpaal 2,6 ophoudt rechtdoor te gaan, doe jij dat ook: ga maar rechts het platteland weer op.
  7. Maak verderop met het pad een scherpe bocht naar rechts en ga dan gelijk links een paadje op, de dijk op. Ga links en volg de ‘dijkroute’. Nu loop je alsmaar door terug naar af.
Categorie:Rondwandeling
Afstand:10,8 km
Moeilijkheid:licht
Route is WEL toegankelijk voor honden Route is WEL geschikt voor rolstoelen en kinderwagens